2023

Asger Schnack Prisen 2023

SHËKUFE TADAYONI HEIBERG MODTAGER ASGER SCHNACK PRISEN 2023

Lille Bogdag sluttede om søndagen med en festlig prisfest, hvor vinderen af Asger Schnack Prisen 2023 blev afsløret. Prisen gik til Shëkufe Tadayoni Heiberg, der var nomineret sammen med forlaget Baggaardsbaroner og litteraturmagasinet Standart. Nedenfor kan du læse nomineringsteksterne fra juryen, Asger Schnacks årlige tale + se fotos fra prisuddelingen.

Juryens motivering af Shëkufe Tadayoni Heiberg lyder:

”At begå sig i mikroforlagsverdenen kan være en ensom tilværelse og kræver evnen til at kunne bære mange kasketter. Netop denne evne ejer Shëkufe Heiberg, og derfor er hun i år nomineret til Asger Schnack-prisen. Hun er forlægger, forfatter, oversætter, arrangør, foredragsholder, litteraturformidler, aktiv i mikroforlagenes udbredelse og ikke mindst en stærk og urokkelig politisk stemme i samtidens debat. Med udgangspunkt i sit eget forlag URO har hun udgivet og formidlet vigtige og smukke bøger fra lige så vigtige og interessante forfattere lige fra Andrea Hejlskovs samtidsroman “Vølve” til det ældgamle hovedværk “Dronning over verdens magter” af Enheduana. Samtidig har hendes egne bøger såsom “Nødder” og “Æg” præsenteret danske læsere for nye verdener. Som oversætter står hun blandt andet bag kraftpræstationen “PERSISK A=V=A=N=T=G=A=R=D=E POESI 1930-2015” som i 2018 udkom på forlaget ANTIPYRINE. Shëkufe Heiberg er ikke bange for at sige sin mening og dette mod er (eller burde i hvert fald være) en inspiration for alle, der ønsker at berige vort lille konforme land med en større forståelse af, hvor vi står og hvor vi burde bevæge os hen.”

Af Anders Jørgen Mogensen

Med prisen følger 5000 kr. og et unikt kunstværk fremstillet til lejligheden af Kamilla Jørgensen med titlen ’SAMPLER’. Værket bestod af en indrammet original til prismodtageren og et hæfte i 100 nummererede eksemplarer til gratis uddeling blandt de tilstedeværende ved prisoverrækkelsen – fuldstændig i Lille Bogdag-ånden.

Årets jury var: oversætter Mette Holm, forfatter Jonas Eika, litteraturkritiker og lektor Lilian Munk Rösing og musiker, forfatter og forlægger Anders Jørgen Mogensen og Lars Emil Foder fra Lille Bogdag, det hele skarpt orkestreret af Mads J.S. Holm fra Lille Bogdag..

Asger Schnacks tale

Min taknemmelighed er grænseløs, den bevæger sig fra år til år med en glædens lethed, men også med iagttagelse og kontemplation, hvad jeg ser, og hvad jeg tænker over og erindrer og nu-lever: Lille Bogdag og til stadighed denne pris, som jeg har fået lov til at lægge navn til. Lille Bogdag og det fællesskab, de to dage repræsenterer, ingen kan komme og tage det fra os, ingen kan reducere det til noget praktisk alene, selv om det er kendetegnet ved netop praksis, men der er en overbygning: ideen, visionerne, drømmene, forstået som: det, der ikke kan realiseres, men som alligevel lader sig realisere, lige her for øjnene af os.

Som sådan ændrer intet sig, selv om alt er under forandring. De små, selvstændige kvalitetsforlag står stadig for mangfoldigheden, nyheden og omhuen, såvel for indholdet som for bogen som objekt, ja, de to ting kan ikke skilles ad, når vi taler om mikroforlag, boghåndværket er poesien, og poesien, romanen eller hvilken som helst genre, det måtte være, går i ét med udstyret, papiret, indbindingen, tilrettelægningen, layouten i videre forstand, omslaget, serien, hvis der er en sådan, snit, melodi, så at sige, bogens musik. Det er som en højere engangsoplevelse, der bliver ved med at variere sig selv i gentagelsen.

Hvert eneste år er det en fornøjelse og en bekræftelse og berigelse at gå en tur rundt under Lille Bogdag og se, hvad de små forlag udstiller, bøger, som man ikke finder på de store forlag, hvor meget man end forvilder sig ind i deres kataloger. Men lad os ikke hylde de små ved at udskamme de store, men nøjes med at hejse et flag for mikroforlagenes fantasi og konsekvens og renfærdige dristighed, hvad end vi taler om det kunstneriske udtryk eller engagementet i gennemførelsen, overskridelsen af mulighedens mur. Det er også i år det samme høje løft, man oplever ved en rundtur i dette bogens paradis på jord, over to dage.

Dertil kommer Lille Bogdags program ved siden af selve bogudstillingen og salgshandlingen, oplæsninger, samtaler, præsentationer, diskussioner, separate udstillinger, koncerter. Og samværet, som falder ud til øjeblikkets fordel, og til gensynets, og til venskabets fornyelse og forlængelse. På tværs og hen over fødekæden forfatter, forlægger, læser, ind imellem hvilke tilrettelægger, trykker, boghandler, oversætter, illustrator, kulturformidler, radiojournalist, dagbladsanmelder, internetblogger, alle flokkes i gården, ved kaffen eller en sandwich i solen, det hele i en indbyrdes sjælelig slowmotion til erindring og varme i koldere måneder.

Alt dette kan vi takke arrangørerne for, som med sikker sans for helhed og detalje, tradition og velvalgte fornyelsestiltag har stået og står bag Lille Bogdags succes. Jeg og vi, tror jeg roligt, jeg kan sige, takker alle involverede såvel som Johan Borups Højskole og alle udstillere og besøgende og alle bøger, der er udstillet, hvis dog bare de kunne høre, hvor glade vi er for deres eksistens og indbyggede, potentielle sindsudvidelse og skal vi sige et bedre, dybere og skønnere liv? For lad os ikke glemme, at det er på liv og død, vi kæmper, og at det sådan set er alvor, bogens overlevelse, dialogens overlevelse, klodens overlevelse lidt længere ude.

Nomineringstekst til Baggaardsbaroner

“Til Lille Bogdag 2016 fik vi et alvorligt rotteproblem. Under-undergrundens anonymiserede hævnere, alt for mikro til Lille Bogdag, havde i ly af nattens mørke placeret en samling gratis goodie bags ved indgangen. Indhold: 1 øl, 1 joint, 1 håndfuld stickers, 1 plakat og 2 bøger, ”Andedrengens bodegakronik” af Onkel Hawaii og ”Selvmord i Sepia” af Ziggy Silver. På poserne var der en smukt udført tegning af et monokelbærende rottekranie, og så navnet: Baggaardsbaroner. Og selvfølgelig skal de nomineres til Asger Schnack Prisen. Onklerne! Rottemødrene! Ildspåsætterne, Backyard Barons! For den enestående, ikoniske forlagsprofil; for boghåndværk af uhørt høj kvalitet; for den ukuelige dristighed hvormed de gang på gang viser, at dét at drive forlag kan være en kunstnerisk praksis i sig selv. For den karnevaleske legesyge (tombola, masker, udstoppede rotter, stickers spredt over flere kontinenter), der går hånd i hånd med en nærmest uhyggelig grundighed og sans for detaljer. For deres dedikerede arbejde med debutanter. For Baglommebøger! Mareridtsfortællinger og Ping-vindende tegneserier i tindrende toksiske farver. For den konstante jagt på mørkets bogstaver. Og så er de generøse, baronerne: Som med telefonboksen Telefonbogen, hvor de uden tøven inddrager forfattere fra andre mikroforlag. Som med LitteraturAutomaten, der er lavet og drevet sammen med Mikrofest og selvfølgelig indeholder bøger udgivet af kolleger fra andre mikroforlag. Som med Ordlyd, hvor forfattere sættes sammen med musikere. Osv! Baggaardsbaroner er en ny måde at leve litteraturen på. Må hele verden få et gigantisk rotteproblem.” – Af Lars Emil Foder

Nomineringstekst til Standart

“Tidsskriftet Standart er nomineret, fordi det gennem 36 år har leveret kyndige og omsorgsfulde anmeldelser af både dansk og oversat litteratur uden at skele til, om udgivelsen er fra et stort eller lille forlag. Det skyldes slet og ret, at tidsskriftets redaktion og skribenter har en passion for litteratur af høj kunstnerisk kvalitet, og så kommer man ikke uden om mikroforlagene. Tidsskriftet er meget velorganiseret og drives af studerende og nyligt uddannede kandidater. Det betyder en løbende fornyelse af redaktionen og af skribentstaben, som både består af nye, uprøvede kritikere, og gamle, garvede – og fra begge sider af Storebælt. Det er således lykkedes Standart gennem snart fire årtier at sikre både erfaringsoverlevering og fornyelse, så man møder et velklingende og varieret kor af kendte og mindre kendte kritikerstemmer, når man slår op i et nummer. Standart er nomineret, fordi de sætter standarden. Man kunne ønske, at al dansk litteraturkritik efterlignede deres eksempel og rettede sin opmærksomhed mod den interessante litteratur, hvad enten den er udgivet på mikro- eller makroforlag.” – Af Lilian Munk Rösing

Fotos: Frej Rosenstjerne